Där Den Svenska Flickan Hör Hemma! (just nu iaf)

Resan har definitivt satt kärleken på prov. Men som ni kanske vet, från egen erfarenhet, romaner eller filmer växer kärleken sig starkare med avstånd. Andra lockelser, såsom stänk från havsvatten i Laguna Beach, ett snötäckt Chicago kryllande av businesskvinnor och män, skådisar i Hollywood, fängslande båtturer till Alcatraz, arkitektur i Dallas, het sand i Miami Beach gjorde det svårt att vara trogen. San Francisco som var mitt första val att studera i tog andan ur mig, bokstavligen, med tanke på alla backar men också underbar utsikt och trevliga människor. Men den gångna månaden gjorde mig säker på var jag hör hemma. Flotta Fort Lauderdale, lummiga vingårdar och Goodwill-butiken i Paso Robles eller Hemingways friska tillika sältäta Monterey kan inte jämföras med mitt klippiga hem i öknen. Jag är förälskad i El Paso.


Efter en vecka hemma uppskattar jag verkligen vardagen. Lördag kväll när jag kom hem hämtade Georg och Minako mig på flygplatsen, tog mig till El Taco Tote och sen var det bara att piffa innan drinkarna serverades en trappa ned. Välkomstfesten hölls av oss till förmån för de nya internationella studenterna som övervägande är från Frankrike och Finland, Georgs nya sambo tillhör den grodätande kategorin. Under veckan bekantade vi oss mer med Francois som jag tilldelat smeknamnet Froggy (nej, inte vidare populärt, haha!) Froggy är hemskt stolt över sitt franska ursprung och blir upprörd när hemska människor (Georg och jag) stjäl hans språk, Georg för att ragga och jag för att göra honom till åtlöje. Appropå ragga vill jag tillägna varma gratulationer till min kära broder som äntligen har förlovat sig med sin Jenny! Något som jag dock är mer förvånad över är att Georg har träffat en tjej!! Mer om det senare.


Jag har haft mina första föreläsningar i Español, min professora är galen och tvingar oss att prata högt i salen, då hennes teori är att vi pratar i normal samtalston utanför klassrummet. Med de många mexicanska vänner vi har införskaffat oss ska vi nog få rejäl övning, pjuu! Torsdagen kom fort och Minako, Froggy, Georg och jag gick till the Union för årets första Teca-Thursday där vi träffade nära och kära. Vi gick vidare mot Black Market och avrundade i våra vänner hus. Tidig fredagsmorgon tog jag en två-timmars promenad till Scenic Drive (den riktiga) och tillbaka innan jag och min sambo tog bussen till Downtown för lunch, shopping och en trip till Cielo Vista Mall. Kvällstid fick Georg och jag skjuts av hans Laura till våra vänners hem där vi tittade (läs sov) till en film och vi européer fick se filmen "Techno Viking" på internet och blev därefter flitigt hånade.


I lördags firades min födelsedag. Tanken var att det skulle bli en överraskningsfest i Juarez, men mitt visum tillåter mig inte att åka över gränsen just nu. Well, jag kan åka över till Mexico men inte komma tillbaka till USA och för att citera Minako "That can be a problem". Vi började med pannkaksfrukost, rättare sagt en pannkakstårta full av hemmagjord chokladsås, chokladglass och sylt från Knott's Berry Fram (en nöjespark i LA). Senare hostade vi en "gör din egen sushi" lunch, där de asiatiska deltagarna frågade den svenska sushiexperten hur man gjorde... Travis syster kom över på middag lagad av Yoshi, bestående av japansk curry. Då systern hade tagit med sig olika former och smaker på donut's väntade vi med att äta Minako's första egengjorda tårta! Vänner anslöt likaså vänners vänner och snart var lägenheten full av mexicaner och en och annan amerikan. Jag fick massa presenter, däribland ett album fullt av bilder, minnen och hälsningar från de gamla utbytesstudenterna och andra vänner (jepp, Minako toppar listan på veckans bästis!!).


Söndagen spenderade vi ätandes och slappandes vilket vi alla var riktigt nöjda med. Efter att ha varit på gymmet ett par dagar förra veckan hade jag svårt att gå, men var ändå tacksam över att sträcka på benen de fem minuterarna till Taco Tote där gurkbitar i salsa slukades i rasande fart. Ludvig var den enda mexicanen i sällskapet och tyckte att vi behandlade gurkskivorna på ett märkligt sätt, men blev självfallet nedröstad. Vem vill äta gurkor med lime och salt? Buäää! Martin Luther King hyllades på måndagen och hela USA stod still. Vi slappade ännu mer och gjorde en upptäckt i vår frys, förutom glassen gömde sig fyra liter vodka (från lördagens kalas) vilket gjorde Georg spyfärdig då han fortfarande var bakfull. Senare kom delar av vårt nya gäng över för häng och läxläsning, däribland Laura som har lyckats linda Georg runt sitt finger. Minako och jag är helförtjusta över att få en tjej till familjen och Minako är helförtjust i Kike (som är helförtjust i henne) och har dumpat sin japanska pojkvän då han inte ville skicka henne nudlar (internt skämt). Mycket har hänt sedan sist!!


Laddar nu för morgondagens teknik-shopping med Georg och Bitch! Lovar att uppdatera snarast om resan, tar dock tid och energi.


image234
Hasta luego amigos, hermoso, madre y padre!

Kommentarer
Postat av: Bellaw

Hej Bejs! Grattis i efterskott,jag glömmer dej inte,det är ju bara typ 20 dagar sen du fyllde år;-)Sköt om dej!puss o kram

2008-01-26 @ 11:19:22
URL: http://bellaw.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0